Als professional in het sociaal domein streef je naar een constructief contact met de inwoner. Veelal voer je maar één of enkele gesprekken met de inwoner, waarin je de nodige inhoudelijke zaken te bespreken hebt. Hoe zorg je er in de relatief korte tijd die je hebt voor dat je een constructieve samenwerking met de inwoner opbouwt? En wat doe je wanneer het contact niet naar wens verloopt? Hoe krijg je het bijvoorbeeld voor elkaar dat een wantrouwende inwoner toch meer openheid van zaken geeft? Wat kun je doen wanneer een inwoner zelf niet tot actie overgaat wanneer dit in jouw ogen wel noodzakelijk is? En hoe tackle je (oplopende) spanningen zodat deze de samenwerkingsrelatie niet in de weg gaan staan? Er zijn diverse bewezen effectieve gesprekstechnieken die handvatten bieden in situaties als deze. Denk bijvoorbeeld aan motiverende gespreksvoering, oplossingsgericht werken en narratieve gesprekstechnieken. Om antwoorden te krijgen op de bovenstaande vragen wordt er in deze tweedaagse training dieper ingegaan op onderdelen van verschillende gesprekstechnieken. Deze onderdelen zijn geselecteerd op basis van hun toepasbaarheid op het werk van de professional in het sociaal domein. Op deze manier krijg je ‘het beste’ van verschillende gesprekstechnieken om jouw werk als professional zo goed mogelijk uit te kunnen voeren.