Gespreksvaardigheden in het sociaal domein 2.0

Bender | Utrecht 04-11-2024 2 dagen € 1.045 Maatwerk Open aanbod
Gespreksvaardigheden in het sociaal domein 2.0
Bender | Utrecht 04-11-2024 2 dagen € 1.045
Gespreksvaardigheden in het sociaal domein 2.0

Als professional in het sociaal domein streef je naar een constructief contact met de inwoner. Veelal voer je maar één of enkele gesprekken met de inwoner, waarin je de nodige inhoudelijke zaken te bespreken hebt. Hoe zorg je er in de relatief korte tijd die je hebt voor dat je een constructieve samenwerking met de inwoner opbouwt? En wat doe je wanneer het contact niet naar wens verloopt? Hoe krijg je het bijvoorbeeld voor elkaar dat een wantrouwende inwoner toch meer openheid van zaken geeft? Wat kun je doen wanneer een inwoner zelf niet tot actie overgaat wanneer dit in jouw ogen wel noodzakelijk is? En hoe tackle je (oplopende) spanningen zodat deze de samenwerkingsrelatie niet in de weg gaan staan? Er zijn diverse bewezen effectieve gesprekstechnieken die handvatten bieden in situaties als deze. Denk bijvoorbeeld aan motiverende gespreksvoering, oplossingsgericht werken en narratieve gesprekstechnieken. Om antwoorden te krijgen op de bovenstaande vragen wordt er in deze tweedaagse training dieper ingegaan op onderdelen van verschillende gesprekstechnieken. Deze onderdelen zijn geselecteerd op basis van hun toepasbaarheid op het werk van de professional in het sociaal domein. Op deze manier krijg je ‘het beste’ van verschillende gesprekstechnieken om jouw werk als professional zo goed mogelijk uit te kunnen voeren.

Voor wie is deze cursus?

De training is bestemd voor alle professionals die werken binnen het sociaal domein of bij samenwerkingspartners en betrokken instanties.

Wat is het lesprogramma?

Tijdens deze tweedaagse training worden de volgende onderwerpen behandeld:

  • Aansluiten bij de inwoner en ervoor zorgen dat deze zich daadwerkelijk gehoord voelt;
  • Vergroten van de motivatie en eigen kracht: doorbreken van probleemdenken;
  • Taalgebruik aanpassen op de inwoner;
  • Invloed van non-verbale houding;
  • Omgaan met intern conflict en verantwoordelijkheidsgevoel;
  • Herkennen en ombuigen van weerstand;
  • Het slechtnieuws gesprek;
  • Adequaat aangeven van grenzen.
Wat is het resultaat?

Na het volgen van deze training:

  • Weet je hoe je er voor zorgt dat de inwoner zich gehoord voelt en open gaat staan voor overleg;
  • Kun je de inwoner meer activeren om zelf zaken op te pakken;
  • Kun je middels je eigen houding en taalgebruik de onderlinge samenwerking bevorderen;
  • Weet je hoe je weerstand in gesprekken kunt voorkomen en ombuigen;
  • Ga je meer zelfverzekerd moeilijke gesprekken met de inwoner aan.
Wanneer zijn de lesdagen?
Bender | Utrecht
dag 104-11-202409:30 tot 16:30 uur
dag 211-11-202409:30 tot 16:30 uur

Wat past het beste bij jouw team?

Deel je trainingsdoelstelling

Bij Bender begrijpen we dat teamontwikkeling essentieel is. Daarom hebben we de juiste expertise in huis om je te helpen bij het identificeren van de behoeften van jouw afdeling en het ontwerpen van een programma dat aansluit bij de bedrijfsdoelen. Na het bespreken van de trainingssbehoefte, stellen wij met een gespecialiseerd team een compleet en concreet plan van aanpak op.

Daarom Bender

De voordelen van onze Academie

  • Al ruim 20 jaar zijn wij dé praktijkexpert voor jou en je team.
  • Onze toptrainers komen rechtstreeks uit het vakgebied.
  • Jaarlijks leiden wij zo'n 5.000 professionals op.
  • Wij zijn CRKBO-, CEDEO- en NEN 9001:2015 gecertificeerd.
  • Wij worden erkend door kwaliteitsregisters zoals SKJ, V&VN, UWV en KBvG.
  • Onze trainingen zijn vrij van btw.
  • Je krijgt gratis toegang tot de expertdesk.
  • Deelnemers waarderen ons met een 8,6.