Vroegsignalering
Elke gemeente is verplicht om vroegsignalering uit te voeren. Dit is onderdeel geworden van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Zo kan de gemeente zo vroeg mogelijk inwoners met financiële problemen in beeld krijgen en ook passende hulp aanbieden. En het werkt! Vroegsignalering werpt al steeds meer zijn vruchten af om inwoners ook daadwerkelijk te bereiken.
Waarborgfonds saneringskredieten
Een belangrijk fonds dat sinds kort is gelanceerd! Het biedt borgstelling voor gemeenten om saneringskredieten te verstrekken én motiveert hen om nog meer in te zetten op deze kredieten. Dit zorgt voor een snellere schuldenrust bij inwoners en minder werkzaamheden voor de gemeente. Win win!
Landelijke aanpak
Geldzorgen, armoede en schulden, het wordt nu landelijk aangepakt! De aanpak is gepubliceerd door het ministerie van SZW (Sociale Zaken en Werkgelegenheid).
BKR-registratie
Op dit moment is de termijn van de BKR-registratie van schuldhulpverlening na afronden, nog 5 jaar. Er zijn moties aangenomen om deze registratie te verkorten. Een BKR-registratie bemoeilijkt onder andere het aanvragen van hypotheken voor inwoners die een schuldhulpverleningstraject hebben doorlopen.
De grootste ontwikkeling
De grootste ontwikkeling is echter de wijziging van de Faillissementswet, waarbij per 1 juli 2023 de termijn van de minnelijke schuldhulpverlening is verkort van 36 naar 18 maanden. Dit zorgt voor inwoners voor een kortere aflosperiode en een snellere oplossing van hun schulden, zodat er weer gekeken kan worden naar de toekomst. Het zou daarbij mooi zijn als de kortere termijn uiteindelijk ook zorgt voor meer aanvragen in de schuldhulpverlening, maar dat lijkt op dit moment nog niet te gebeuren.
Vanaf 1 juli 2024 heeft de NVVK (Nederlands vereniging volkskrediet) besloten om de afloscapaciteit gelijk te beoordelen met de WSNP (Wet schuldsanering natuurlijke personen). Deze wet biedt de mogelijkheid om schulden voor een deel kwijt te schelden, zodat inwoners weer een schuldenvrij leven kunnen opbouwen.
Er zijn vanaf nu geen minimale aflosbedragen meer of berekeningen op de beslagvrije voet; alles wordt gebaseerd op het vrij te laten bedrag. Dit waarborgt het bestaansminimum van inwoners met schulden. Ook motiveert het schuldhulpverleners om zich meer te richten op de begeleiding en financiële zelfredzaamheid van inwoners.
Daarnaast is er in maart 2024 een bestuurlijk akkoord ondertekend door Divosa (belangenbehartiger in het sociaal domein), NVVK, VNG (Vereninging Nederlandse gemeenten) en het ministerie van SZW voor de basisdienstverlening van financiële hulpverlening. Het doel hiervan is het vergroten van het bereik en de kwaliteit van gemeentelijke schuldhulpverlening. Ook willen ze de dienstverlening gelijk trekken van bij verschillende gemeenten. Gemeenten kunnen nu aan de slag met het verbeteren van de hulpverlening, zoals het verlagen van drempels voor het aanvragen van schuldhulpverlening en het direct starten met de begeleiding van inwoners.
Sommige actiepunten zijn al bij bepaalde gemeenten in uitvoering, maar er is altijd ruimte voor verbetering. Andere onderwerpen hebben mogelijk een langer termijn nodig of nader onderzoek. Denk dan aan de begeleiding van inwoners die in een Wettelijke Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) zitten, maar niet via de gemeente naar de WSNP zijn doorgeleid. Er moet nog bekeken worden hoe deze inwoners, rekening houdend met de AVG, in beeld gebracht kunnen worden bij gemeenten.
Wat staat schuldhulpverleners in Nederland nog te wachten als het gaat om de ontwikkelingen? Er zal een omslag gemaakt worden van oplossend werken naar begeleidend werken. Er zal niet meer met een beschuldigende vinger worden gewezen naar inwoners met schulden, maar krijgen zij juist de mogelijkheid om een nieuwe start te maken zonder financiële problemen.
Er wordt gewerkt op basis van vertrouwen. In plaats van zoveel mogelijk geld voor schuldeisers vrij te maken, wordt nu gekeken naar het voorkomen van financiële problemen in de toekomst en het verkleinen van recidive (terugval). Iedere inwoner moet een solide financiële basis krijgen. En dat is alleen mogelijk door in te zetten op begeleiding en ondersteuning, zoals in de vorm van financiële coaching. Dit is een punt waar veel gemeenten nog een beleid voor moeten schrijven en hun werkwijze op moeten aanpassen.
Schuldhulpverleners zullen ook hun manier van werken en de wijze waarop zij naar inwoners met schulden kijken moeten aanpassen. Dit maakt het werk als schuldhulpverlener uitdagend en biedt mogelijkheden om jezelf verder te ontwikkelen en te groeien in je werk. Met de inzet van iedereen die hierbij betrokken is, kunnen we het aantal gezinnen met problematische schulden in 2030 halveren, zoals benoemd is in de landelijke aanpak van geldzorgen, armoede en schulden.
Bij Bender passen we onze opleidingen tot schuldhulpverlener altijd aan de meest recente ontwikkelingen aan. De actuele ontwikkelingen, zoals de onderwerpen die we zojuist besproken hebben, worden ook meegenomen in de actualiteitentraining.
Benieuwd naar wat voor trainingen we bieden?
Bekijk hier ons complete overzicht!
Als je iets specifieke opleidingswens in gedachten heb, die niet op de lijst staat, laat het ons weten.
We staan open voor ideeën en helpen je graag!