Nieuwe kijk op huishoudelijke hulp

2 dagen Maatwerk
Nieuwe kijk op huishoudelijke hulp
2 dagen

Nieuwe kijk op huishoudelijke hulp

Deze training is enkel voor jouw team op maat samen te stellen en als incompany aan te vragen

De lasten van gemeenten nemen jaarlijks toe. Ook voor 2024 hadden gemeenten gemiddeld ruim 9% meer lasten begroot dan het jaar ervoor. Van de Wmo is bekend dat het aantal meldingen en de daarbij behorende kosten jaarlijks toenemen. Vanaf 2026 zullen gemeenten echter juist moeten gaan bezuinigen, omdat het gemeentefond met 2,5 miljard gekort gaat worden. Hiermee staan gemeenten voor een gigantische opgave en zullen zij extra kritisch moeten kijken naar hun uitgaven.

Vanuit Bender zien wij diverse mogelijkheden in het terugdringen van de kosten van huishoudelijke hulp. Huishoudelijke hulp is de meest geïndiceerde maatwerkvoorzieningen in de Wmo. Bijna een half miljoen inwoners in Nederland ontvangt huishoudelijke hulp vanuit de gemeent. Wanneer we Nederland met de rest van Europa vergelijken, dan zien we grote verschillen. Nederland is überhaupt slechts één van de drie landen in Europa waar je huishoudelijke hulp via de overheid kunt krijgen. In de twee andere landen (Denemarken en Zweden) maken een stuk minder inwoners gebruik van deze voorziening.

Wat maakt dat in Nederland zoveel inwoners gebruik maken van huishoudelijke hulp? Hulp bij het huishouden heeft binnen de Wmo 2015 betrekking op het in staat zijn tot het uitvoeren van de noodzakelijke algemene dagelijkse levensverrichtingen. Worden in al die andere landen noodzakelijke levensverrichtingen massaal niet uitgevoerd? Uit onderzoeken komt dit beeld niet naar voren. Hiermee rijst de vraag of we in Nederland de afgelopen jaren niet buitensporig veel huishoudelijke hulp hebben geïndiceerd. Zetten we deze hulp nog wel enkel in voor de situaties waarin dit écht nodig is? En wat ís dan ‘écht nodig’?

Vanuit Bender zien wij dat een nieuwe visie op huishoudelijke hulp noodzakelijk is om deze hulp houdbaar te houden voor de Wmo. Middels de training ‘Nieuwe kijk op huishoudelijke hulp’ leren wij consulenten een nieuwe denk- en werkwijze aan om huishoudelijke hulp vraagstukken meer kritisch te onderzoeken. En dan uiteraard wel binnen de kaders van de wet en in een open dialoog met de inwoner.

Voor wie is deze cursus?

Deze training is bedoeld voor teams die Wmo meldingen op het gebied van huishoudelijke problemen oppakken. Samen gaan jullie aan de slag met de nieuwe werkwijze!

Wat is het lesprogramma?

Hoe zorgen we er nu voor dat het aantal toekenningen huishoudelijke hulp wordt teruggedrongen? Dit doen we via verschillende werkwijzes. De training bestaat in totaal uit 2 lesdagen, waarin naast theorie ook persoonlijke coaching wordt geboden.

Lesdag 1: onderzoeken; wat moet je doen?

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • hoe neem je de inwoner mee in de uitgangspunten van de Wmo;
  • hoe een volledig/objectief beeld te verkrijgen van relatie tussen beperkingen/taken die niet lukken;
  • passend een beroep doen op de eigen kracht en verantwoordelijkheid;
  • hoe het netwerk écht te benutten;
  • Algemeen gebruikelijk 2.0, o.a.: per taak voorliggende mogelijkheden vaststellen, de nieuwste beschikbare innovaties.
Lesdag 2: rapporteren; hoe schrijf je het op?

De lesdag wordt in twee onderdelen opgesplitst:

Ochtend - Groepstraining waarin de volgende onderwerpen worden behandeld:

  • groepsevaluatie van de huisbezoeken; hoe is het gegaan? Welke verschillen waren merkbaar? Waar is men tegenaan gelopen?
  • de leefgebieden: wat vermeld je wel én niet?
  • het advies en de conclusie: wat zeg je en hoe zeg je het?
Middag - Individuele gesprekken, waarbij persoonlijke coaching wordt geboden aangaande:

  • het gesprek: verdere verdieping op het eigen gesprek. Wat ging goed en wat kon beter?
  • het verslag: feedback op het opgestelde verslag;
  • vaststellen van persoonlijke vervolgdoelen en laatste adviezen voor na de training.

Wat is het resultaat?

Na het volgen van deze verdiepende training:

  • heb je scherp hoe je binnen de geldende juridische kaders kunt doorverwijzen naar andere oplossingsmogelijkheden;
  • weet je hoe je in het gesprek een open dialoog realiseert, waarbij de inwoner bereid is om kritisch naar de eigen mogelijkheden te kijken;
  • ben je op de hoogte van actuele ontwikkelingen aangaande algemeen gebruikelijke voorzieningen die oplossingen kunnen bieden voor diverse huishoudelijk taken;
  • weet je hoe je volledig onderbouwd tot een advies en besluit komt;
  • ben je bereid om kritischer te kijken naar de situatie van de inwoner en met meer zelfvertrouwen de dialoog aan te gaan over welke hulp noodzakelijk is.

Wat past het beste bij jouw team?

Deel je trainingsdoelstelling

Bij Bender begrijpen we dat teamontwikkeling essentieel is. Daarom hebben we de juiste expertise in huis om je te helpen bij het identificeren van de behoeften van jouw afdeling en het ontwerpen van een programma dat aansluit bij de bedrijfsdoelen. Na het bespreken van de trainingssbehoefte, stellen wij met een gespecialiseerd team een compleet en concreet plan van aanpak op.

Daarom Bender

De voordelen van onze Academie

  • Al ruim 20 jaar zijn wij dé praktijkexpert voor jou en je team.
  • Onze toptrainers komen rechtstreeks uit het vakgebied.
  • Jaarlijks leiden wij zo'n 5.000 professionals op.
  • Wij zijn CRKBO-, CEDEO- en NEN 9001:2015 gecertificeerd.
  • Wij worden erkend door kwaliteitsregisters zoals SKJ, V&VN, UWV en KBvG.
  • Onze trainingen zijn vrij van btw.
  • Je krijgt gratis toegang tot de expertdesk.
  • Deelnemers waarderen ons met een 8,6.

Kwaliteit gegarandeerd

De Bender Academie heeft de volgende erkenningen: